توربین آبی pelton چه نوع توربینی است

توربین آبی pelton چه نوع توربینی است - توربین آبی pelton چه نوع توربینی است

توربين آبی Pelton نيز به عنوان يک چرخ توربین آبی pelton شناخته شده و به نام مخترع آن لستر پلتون، شايع ترين نوع طراحي چرخ توربين باز در دسترس است. Pelton یک توربو دایره ای است که در آن محدوده چرخ های بیرونی چرخ ها توسط یک سری از فنجان های کوچک منحنی کوچک و یا سطل هایی که به آب برخورد می شوند، محصور شده اند.

انرژی آب به این فنجان های قاشق شکل داده شده در فشار و سرعت بالا از طریق یک یا چند نازل در اطراف دور چرخ قرار می گیرد. هر نازل یک جت آب تولید می کند که به طور مستقیم در فنجان های فردی هدف قرار می گیرد.

فنجان قاشق شکل به دو قسمت تقسیم می شود به طوری که وقتی جت آب به وسط هر فنجان برخورد میکند، مقدار آب به نصف تقسیم می شود. هر نیمی از آب تقریبا 180 درجه در اطراف شکل منحنی فنجان آن تقریبا می گذارد و در جهتی از جایی که آن باعث شد نیروی ضربه ای در برابر فنجان قرار بگیرد، عقب نشینی کند.

سپس انرژی پتانسیل تولید شده توسط جت آبی به وسیله این نازلها به انرژی جنبشی تبدیل می شود و تقریبا تمام انرژی آب متحرک به طرف جلو حرکت می کند. جت های آب از نازل ها در برابر فنجان های توربین فشار می آورند و باعث چرخش چرخ، تولید گشتاور و توان می شود.

بسته به سر آب موجود و تعداد نازل هایی که به طور منحنی در اطراف چرخ ها قرار دارند، سرعت و جهت جت آب هایی که از این نازل ها می آیند، می توانند کنترل شوند تا سرعت کمتری برای تولید برق فراهم شود.سپس سرعت توربین Pelton را می توان با تنظیم جریان آب به فنجان ها یا سطل ها از طریق نازل ها کنترل کرد.

توربين Pelton يك عمل جريان آزاد است كه در هوا جريان دارد. جت های آب نازل را ترک می کنند و با سرعت زیاد، اما در فشار اتمسفر قرار میگیرند. فاضلاب همچنین فنجان ها را در فشار اتمسفر نگه می دارد و این باعث می شود که توربین ضربه ای ایجاد شود ، زیرا افت فشار در توربین وجود ندارد.

در طراحي توربين Pelton ، سرعت زاويه فنجان ها فقط کمتر از نصف سرعت جت (ها) است. بنابراین، این نوع طراحی توربین آب با سرعت بالا و عملکرد صاف است، بنابراین بهتر است به شرایط بالا و شرایط کم آب مناسب باشد.

جهت مشاهده مقالات توربین بادی کلیک نمایید



3/5 - (1 امتیاز)