Combined cycle power plant - نیروگاه سیکل ترکیبی (Combined cycle power plant)

نیروگاه سیکل ترکیبی (Combined cycle power plant) نیروگاهی است که علاوه بر تولید انرژی الکتریکی، به وسیله بویلر بازیاب، از حرارت موجود در گازهای خروجی توربین‌های گاز، برای تولید بخار آب مورد نیاز در توربین‌های بخار استفاده می‌شود. بنابراین نیروگاه سیکل ترکیبی شامل تعدادی توربین گاز و توربین بخار است.  گازهای خروجی از توربین گاز که گاها تا 600 درجه سانتیگراد دما دارند، مستقیم وارد هوا شده و انرژی باقی مانده در آن هدر میرود اما با استفاده از نیروگاه سیکل ترکیبی ازاین انرژی استفاده بهینه میشود و بویلر توربین بخار بدون نیاز به سوخت انرژی تولید میکند و بااین روش راندمان تولید افزایش می یابد.

نیروگاه سیکل ترکیبی چیست - نیروگاه سیکل ترکیبی (Combined cycle power plant)

مقایسه نیروگاه سیکل ترکیبی (Combined cycle power plant و سیکل ترکیبی

نیروگاه گازی معمولا برای عبور از پیک مصرف برق مورد بهره برداری قرار میگیرد، هزینه سرمایه گزاری اولیه کمتری نیاز دارد اما به دلیل محدودیت ترمودینامیکی از بازدهی بسیار پایینی برخوردار است و در همین راستا برای افزایش راندمان نیروگاه گازی، یک واحد بخار در کنار نیروگاه گازی قرار میگیرد تا از انرژی بلااستفاده توربین گازی برای فعال سازی نیروگاه بخار استفاده شود، این واحد نیروگاهی به نیروگاه (سیکل ترکیبی)معروف است.

بازدهی نیروگاه سیکل ترکیبی تا 2 برابر نیروگاه گازی قابل ارتقا است علاوه بر آن هزینه سیکل ترکیبی 2 برابر یک نیروگاه گازی محاسبه میشود اما اگر درصد بازدهی آن در مقایسه با نیروگاه گازی را مبنا قرار دهیم هزینه سرمایه گزاری سیکل ترکیبی با هزینه نیروگاه گازی یکسان یا حتی کمتر خواهد بود. بنابراین به استناد محاسبات و اظهارات کارشناسان مربوطه استفاده از سیکل ترکیبی در آینده باید به طور کامل جایگزین نیروگاه گازی در کشور شود زیرا استفاده از این انرژی تجدید پذیر گزینه آینده دار تری به حساب می آید. قابل ذکر است که نیروگاه‌های سیکل ترکیبی از نظر نوع توربین‌ها و بازیاب‌ها و وجود مشعل به چند دسته تقسیم میشوند.

 

2/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *