تولید برق از انرژی خورشید بر فراز ابرها

همانطور که می دانید، صفحه‌های خورشیدی برای بهترین تولید خروجی باید در محل‌هایی‌ که امکان دریافت بالاترین تابش خورشیدی را دارند، نصب شوند.

اما آب و هوا همیشه ثابت نیست و تغییر شرایط جوی و وجود ابرها ممکن است تولید انرژی‌ را مختل کند. برای حل این مشکل، بالون هایی در ارتفاع بالا نصب می کنند، تا امکان دسترسی‌ مداوم به نور خورشید را فراهم کنند.
بر اساس گزارشی از پورتال جامع انرژی، دانشمندان در یک آزمایشگاه فرانسوی‌-ژاپنی مربوط به نسل بعدی سلول های فتوولتائیک در توکیو، به دنبال ارائه راه حلی‌ برای این مشکل به کمک نصب صفحه‌های خورشیدی در بالای ابرها هستند. بنابر نظر ژان فرانسوا گیلمولز، سرپرست آزمایشگاه نکست پی‌ وی، بیشترین دریافت نور در بالای ابرها امکان پذیر می شود. با پیشرفت تکنولوژی و امکان اجرایی کردن این طرح، هزینه‌های تولید برق به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.
دانشمندان در حال تحقیق بر روش ساخت بالون هایی همراه با صفحه‌های خورشیدی و ژنراتور از جنس پلیمرهای سبک وزن هستند. این بالون‌ها به زمین متصل می شوند و انرژی الکتریکی تولید شده توسط آن ها از طریق کابل به زمین منتقل می شود. گیلمولز افزود: محققان تصمیم دارند بالون ها را در فاصله‌ بسیار نزدیکی به ابرها قرار دهند. یعنی در ارتفاعی حدود 6 کیلومتر و زیر مسیر رفت و آمد هواپیماها. اما در آینده امکان افزایش ارتفاع تا حدود ۲۰ کیلومتر هم وجود خواهد داشت.
نور دریافتی از خورشید بر فراز ابرها، از نوری که از خورشید به سطح زمین می‌رسد 5 برابر بیشتر می باشد. طبق نظر گیلمولز، با استفاده از این روش، تولید پایدارتر و سریع تر انرژی‌ خورشیدی در مقیاس وسیع تر امکان پذیر می شود. بر اساس گفته این محقق، این یک ایده تازه نیست. برای مثال، استفاده از انرژی‌ خورشیدی حاصل از ماهواره‌های در حال چرخش به دور زمین، در سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ میلادی پیشنهاد داده شده بود. اما تا امروز فقط مطالعات اولیه در این زمینه انجام گرفته است.
آزمایشگاه نکست پی‌ وی در حال اجرای این فرضیه است. گیلمولز افزود: تا جایی‌ که من اطلاع دارم، تا کنون هیچ مدل واقعی از این ایده ارائه نشده است و این همان چیزی است که ما در حال حاضر به آن‌ نیاز داریم. ما باید به فکر پیدا کردن روش‌های مناسب برای حل مسائل ضروری تری مثل توسعه پایدار همه قسمت ها، بی خطر بودن تولید انرژی‌ و گسترش تولید در مقیاس وسیع باشیم.

Rate this post
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *