جهش ایران در تولید انرژی از تکنولوژی فتوولتائیک

جهش ایران در تولید انرژی از تکنولوژی فتولتائیک - جهش ایران در تولید انرژی از تکنولوژی فتوولتائیک

رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر انرژی برق گفت: ظرفیت کنونی نیروگاه های تجدیدپذیر را 640 مگاوات ذکر کرد و گفت: با راه اندازی 450 مگاوات نیروگاه در دست احداث، ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر امسال به 1100 مگاوات می رسد.

«سیدمحمد صادق زاده» امروز (چهارشنبه) در نشستی خبری اضافه کرد: براساس مصوبه مجلس، تا پایان برنامه ششم توسعه ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات می رسد.


وی ادامه داد: تاکنون 10 هزار میلیارد تومان در بخش انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری شده است که نیمی از این رقم توسط بخش خصوصی داخلی و نیمی توسط بخش خصوصی خارجی سرمایه گذاری شده است.


معاون وزیر نیرو، سهم انرژی های تجدیدپذیر در تامین برق پیک مصرف تابستان را حدود 1.2 درصد بیان کرد و گفت: هنوز ظرفیت ها در انرژی های تجدیدپذیر قابل توجه نیست اما از رشد مناسبی برخوردار است.


وی در مورد سهم سازندگان داخلی در انرژی های تجدیدپذیر نیز گفت: تاکنون 11 خط تولید تجهیزات انرژی های تجدیدپذیر در کشور راه اندازی شده است. اکنون سازه ها و کابل های مورد نیاز انرژی های تجدیدپذیر به طور کامل در کشور تولید می شود و در زمینه صفحه های خورشیدی نیز پنج تولیدکننده در حال فعالیت هستند.


رئیس ساتبا در ارتباط با حمایت دولت از سازندگان داخلی تجهیزات انرژی های تجدیدپذیر گفت: وزیر نیرو بخشنامه ای صادر کرده است که بر مبنای آن، اگر سرمایه گذاران انرژی های تجدیدپذیر، تجهیزات خود را از تولیدکنندان داخلی خریداری کنند، وزارت نیرو برق تولیدی آنها را 30 درصد گرانتر خریداری می کند.


وی اضافه کرد: در 2 سال گذشته هزینه ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر را 40 درصد کاهش داده ایم؛ به این ترتیب، با افزایش 30 درصدی نرخ خرید تضمینی برق و همینطور کاهش 40 درصدی هزینه ساخت نیروگاه ها، بخشی از تاثیر نوسانات نرخ ارز جبران شد.


صادق زاده اظهارداشت: در گذشته بازگشت سرمایه در انرژی های تجدیدپذیر پنج ساله و حاشیه سود 15 ساله بود اما اکنون بازگشت سرمایه هفت ساله و حاشیه سود 13 ساله شده است.


معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در زمینه انرژی های تجدیدپذیر کاهش نداشته است، گفت: سود سرمایه گذاری در این بخش کاهش یافته اما نسبت به گذشته شناخته تر شده است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به سهم تجدیدپذیرها از عوارض برق پرداخت و گفت: برای سال آینده، یک هزار و 700 میلیارد تومان به عنوان عوارض به وزارت نیرو پیشنهاد داده ایم که 600 میلیارد تومان از این منابع به توسعه شبکه برق رسانی روستایی و یک هزار و 100 میلیارد تومان نیز برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر هزینه خواهد شد.


صادق زاده با بیان اینکه اکنون عوارض برق فقط منبع انرژی های تجدیدپذیر است، گفت: منابع بالقوه ای همچون استفاده از منابع حاصل از صادرات برق و همچنین ماده 12 قانون رفع موانع تولید برای این بخش وجود دارد.


براساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید، سرمایه گذاران انرژی‌های تجدیدپذیر از معادل ارزش سوختِ صرفه‌جویی شده در تولید برق برخوردار می شوند.


معاون وزیر نیرو با یادآوری اعتبار یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی انرژی های تجدیدپذیر در بودجه پارسال گفته بود، از این میزان ۶۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و از ابتدای امسال نیز ۵۰ میلیارد تومان به این بخش تخصیص داده شده است.


وی همچنین در مورد انتشار خبری مبنی بر اینکه شرکت انگلیسی سرمایه‌گذار انرژی‌های تجدیدپذیر «کورکِس»، به علت تحریم‌ها همه فعالیت‌هایش در ایران از جمله یک پروژه نیروگاه خورشیدی را متوقف می کند، گفت: هیچ درخواستی از طرف چنین شرکتی برای سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر واصل نشده است.
Rate this post