solar panels araniroo 845x321 - «معدن شهری» راه حلی سبز برای پنل های خورشیدی قدیمی ارائه می دهد

متن خبر:

در حالی که جهان از سوخت‌های فسیلی به دلیل مسائل زیست محیطی همچون گرمایش جهانی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر گرایش میابد، مشکل آلودگی جدیدی مطرح می‌شود: با پنل‌های خورشیدی قدیمی یا فرسوده چه کنیم؟

 

 هزاران تخته پنل فتوولتائیک هر روز در سراسر ایالات متحده نصب می شوند، به ویژه در غرب و جنوب آفتابی این کشور، در حالی که ایالت هایی مانند کالیفرنیا در تلاش برای تولید انرژی سبزتر هستند.

 

 اما با طول عمر مورد انتظار حدود 30 سال، موج اول تاسیسات خورشیدی اکنون به پایان کار خود نزدیک شده است و دغدغه‌ای را برای بازیافت تجهیزاتی ایجاد می کند که در غیر این صورت ممکن است به محل دفن زباله ختم شوند.

 

 آدام ساقی، مدیر اجرایی We Recycle Solar واقع در آریزونا، گفت: «آنچه در شرف وقوع است، سونامی پانل‌های خورشیدی است که به زنجیره تأمین بازمی‌گردند».

 

 یکی از چالش‌های هر صنعتی این است که برنامه‌ریزی چندانی برای اقتصاد دوره ای وجود نداشته است.

(توضیح مترجم: اقتصاد دوره‌ای یا “Circular Economy” یک مفهوم اقتصادی است که بر اصل بازیافت، استفاده مجدد، و کاهش ضایعات تأکید دارد. در این مدل اقتصادی، مواد مصرفی به جای اینکه بعد از استفاده دور ریخته شوند، به سیکل بازیافت و استفاده مجدد وارد می‌شوند. این بهبودها در مدیریت منابع منجر به کاهش زیان زیست‌محیطی و افزایش بهره‌وری اقتصادی می‌شود.)

 

 “(انرژی خورشیدی) یک شکل پایدار از انرژی است؛ باید برنامه ای برای بازنشستگی این دارایی ها وجود داشته باشد.”

 

 طرح ساقعی (Saghei’s plan) از جمله شامل استفاده مجدد از پانل ها است.

 

 تا پنج درصد از پانل ها یا نقص تولید جزئی دارند یا در حین حمل و نقل یا نصب آسیب می بینند.

 

 ساقعی می‌گوید این پانل‌هایی که هنوز کار می‌کنند را می‌توان بازسازی کرد و به بازارهای دیگر، اغلب در خارج از کشور، هدایت کرد.

 

 اما برای پانل‌هایی که دیگر کار نمی‌کنند – یا به دلیل فرسوده بودن، یا به دلیل اینکه در حین نصب بیش از حد آسیب دیده‌اند، یا در اثر تگرگ شکسته شده‌اند – ارزشی وجود دارد که می‌توان آن را بازیافت.

 

 ساقعی با اشاره به فرآیندی که مهندسانش سه سال طول کشیده تا به سرانجام برسند، می‌گوید: «ما کاری را انجام می‌دهیم که به آن معدن شهری می‌گویند.

 

 این معدن نقره، مس، آلومینیوم، شیشه و سیلیکون را بازیابی می کند _همه کالاهایی که در بازار آزاد دارای ارزش هستند._

 

 در حالی که کاربری فلزات ممکن است واضح باشد، کاربری سیلیکون و شیشه کمتر است، اما با این وجود جذاب است.

 ساقعی می‌گوید: «می‌توانید از آن برای تله‌های شن در زمین‌های گلف استفاده کنید، می‌توانید آن را برای مخلوط سندبلاست، همچنین می‌توانید برای سنگ‌ها یا مخلوط شیشه‌ای که برای شومینه‌های فضای باز تهیه می‌کنید استفاده کنید».

 

 با ظرفیت پردازش 7500 پانل هر روز در کارخانه در یوما، مقدار بسیار کمی از منابع به طرز شگفت انگیزی هدر می رود.

 بسته به نوع و مدل پنل‌ها، می‌توانیم تا 99 درصد نرخ بازیابی را دریافت کنیم.

 

 – لجستیک –

 

 برای منگ تائو، متخصص زیرساخت های انرژی پایدار در دانشگاه ایالتی آریزونا، توسعه چرخه عمر کارآمد برای پنل های خورشیدی یک مسئله مبرم است.

 

 با توجه به اینکه ایالات متحده در میان کشورهایی متعهد به کنار گذاشتن سوخت های فسیلی به دنبال توافقنامه آب و هوایی برجسته COP28 است، به نظر می رسد نصب پنل های خورشیدی تا دو دهه آینده به اوج خود برسد.

 

 او به خبرگزاری فرانسه گفت: «پس از بلوغ صنعت بازیافت، نصب سالانه و از کار انداختن آن تقریباً یکسان خواهد بود.

 

 اما برای 20 سال آینده… حداقل برای 10 سال آینده… ما فقط نصب های بیشتری نسبت به بازیافت خواهیم داشت.”

 

 او می‌گوید مشکل بازیافت فقط این نیست که ارزش مواد بازیافتی از پنل‌ها می‌تواند نسبتاً پایین باشد، بلکه هزینه های لجستیکی نیز دارد.

 با توزیع پنل ها در هزاران پشت بام در فواصل دور از هم، هزینه زیادی را باید صرف رساندن آنها به یک مرکز بازیافت کرد و بر خلاف برخی از حوزه‌های قضایی، ایالات متحده هزینه حذف و بازیافت را بر مصرف‌کننده نهایی تحمیل می‌کند – و این امر به خانواده‌ها القا میکند که واحدهای قدیمی خود را در محل دفن زباله محلی تخلیه کنند و در فکر بازیافت نباشند.

 

 تائو می‌گوید: «باید سیاست حمایتی وجود داشته باشد» تا شکاف بین آنچه مصرف‌کنندگان می‌پردازند و هزینه چرخه بازیافت پنل‌ها برطرف شود.

 

 – بازار درحال رشد –

 

 برای ساقعی، مانند هر رهبر تجاری، سودآوری مهم است.

 او می گوید: “شما نمی بینید که افراد زیادی وارد این کسب و کار می شوند، زیرا بازیافت هزینه دارد. رایگان نیست. کار سختی است و انرژی بر است.”

اما او بازیافت را راهی به جلو می بیند.
او متقاعد شده است که بازیابی مواد از پنل های خورشیدی قدیمی که می توانند دوباره در صفحات خورشیدی جدید قرار داده شوند، یک پیشنهاد برنده است.

او می گوید: «اینها بازارهایی هستند که در حال رشد هستند.
«درست از طریق این فرآیند، زمانی که صنعت به ارقام بزرگ‌تر رسید، می‌توانیم آن کالاهای خام را دوباره به زنجیره تأمین برگردانیم.
“آنچه هیجان انگیز است این است که ما در خط مقدم هستیم.”

منبع:
Yuma, United States (AFP)
Dec 23, 2023

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *