احداث 150 نیروگاه خورشیدی در شهرستان چهارمحال و بختیاری

احداث 150 نیروگاه خورشیدی در شهرستان چهارمحال و بختیاری - احداث 150 نیروگاه خورشیدی در شهرستان چهارمحال و بختیاری

ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی شهرستان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: سهم این استان در فاز نخست از احداث؟ سه هزار واحد نیروگاهی در کشور، ۱۵۰ واحد نیروگاه خورشیدی پنج کیلو واتی است.
طهمورث الیاسی اظهار کرد: ۱۱ میلیارد تومان از کمک‌های فنی اعتباری این استان توسط دستگاه‌هایی همچون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی با وجود تخصیص به استان، تعیین تکلیف نشده که لازم است در این زمینه اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد.
وی با اشاره به فعالیت ۶۷۸ کارگاه در زمینه نظام صنفی، ادامه داد: از این تعداد ۴۶۹ کارگاه فعال و ۲۰۹ کارگاه غیر فعال هستند.
الیاسی در خصوص انرژی‌ خورشیدی و توجیه بالای آن از لحاظ اقتصادی، گفت: باید با توجه به ظرفیت لازم در استان با جدیت وارد این موضوع شد و از ظرفیت تمامی دستگاه‌های اجرایی استفاده کرد.
او با اشاره به اینکه سهمیه استان اجرای ۱۵۰ واحد نیروگاه خورشیدی پنج کیلو واتی است، ادامه داد: برای استان می‌توان سه هزار نفر را با ۱۵۰ میلیارد تومان پوشش داد که باید در روستاها، حاشیه شهرها و مناطق محروم این کار عملیاتی شود، همچنین نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌ها بر عهده سازمان بسیج مستضعفین است که خرید تضمینی برق تولیدی انجام می‌شود.
در ادامه معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، گفت: براساس بند «ی» تبصره ۱۶، ۵۰ هزار میلیارد ریال از منابع قرض‌الحسنه به ۱۰۰ هزار نفر از روستاییان و حاشیه شهرها به ازای هر نفر ۵۰ میلیون تومان، ۶۰ ماهه با نرخ سود چهار درصد برای ایجاد نیروگاه خورشیدی تسهیلات پرداخت می‌شود.
علیرضا شجاعی بیان کرد: باید بتوان تحرکی در خصوص انرژی‌های پاک در استان ایجاد کرد که در این راستا به منظور تولید دانش در زمینه انرژی‌های پاک، سمیناری در استان برگزار خواهد شد.
او در ادامه با اشاره به اینکه دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی کشور فرایندی را برای پروژه‌های هر استان مشخص کرده که هر استان باید ۳۰ پروژه را در سامانه نیپا ثبت کند، تصریح کرد: تعیین این پروژه‌ها یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.
شجاعی گفت: ۳۴ پروژه توسط ۱۴ دستگاه اجرایی استان با بازه زمانی یک ساله برای سال ۹۸ مشخص شده است که ۳۰ پروژه انتخاب می‌شود.
در ادامه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به اینکه استان مستعد استفاده از انرژی خورشیدی است، تصریح کرد: در جنوب و جنوب شرق استان تابش انرژی خورشید بیشتر است به طوری که در این مناطق تابش بیش از سه هزار و ۳۰۰ ساعت در سال و در شمال استان دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار ساعت در سال است.
مجید فرهزاد بیان کرد: پتانسیل‌سنجی استان از دیدگاه انرژی باد به سرعت باد، چگالی توان باد و چگالی انرژی باد بستگی دارد.
او با بیان اینکه ۱۹ واحد نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲۱۰ کیلووات در استان نصب شده است، بیان کرد: مجوز ۱۷ واحد نیروگاهی در استان صادر شده و ۱۰ واحد نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۴۵۰ مگاوات در استان شناسایی و دارای پروانه بهره‌برداری هستند که ۱.۵ مگاوات آن مربوط به کارخانه سیمان شهرکرد بوده که احداث و به بهره‌برداری رسیده است.
5/5 - (4 امتیاز)