باتری اسید سرب چگونه کار می کند؟
اختراع توسط پزشک Gaston Planté فرانسه در سال 1859، اسید سرب اولین باتری قابل شارژ برای استفاده تجاری بود.
اسید سرب قابل اعتماد و کم هزینه بر پایه هزینه در هر وات است. چند باتری دیگر نیز وجود دارد که به عنوان ارزان قیمت به عنوان اسید سرب عرضه می شود و این باعث می شود که باتری برای خودروها، وسایل نقلیه گلف، لیفتراک، نیروگاه های دریایی و برق اضطراری (UPS) مقرون به صرفه باشد.
ساختار شبکۀ باتری اسید سرب
از یک آلیاژ سرب ساخته شده است. سرب خالص خیلی نرم است و خود را پشتیبانی نمی کند، بنابراین مقدار کمی از فلزات دیگر برای به دست آوردن قدرت مکانیکی و بهبود خواص الکتریکی اضافه می شود. شایع ترین مواد افزودنی آنتیموان، کلسیم، قلع و سلنیوم است. این باتری ها اغلب به عنوان “سرب آنتیموان” و “سرب کلسیوم” شناخته می شوند.
اسید سرب سنگین و پایدارتر از سیستم های مبتنی بر نیکل و لیتیوم است. یک تخلیه کامل موجب فشار می شود و هر چرخه تخلیه / شارژ به طور دائمی باتری مقدار کمی از ظرفیت را خراب می کند. این از دست دادن کوچک است در حالیکه باتری در حالت کارایی خوب است، اما پس از آنکه عملکرد به نصف ظرفیت اسمی کاهش می یابد، میزان محو شدن افزایش می یابد. این ویژگی خسته کننده به تمام باطری های مختلف اعمال می شود.
شارژ باتری اسید سرب
شارژ باتری اسید سرب ساده است، اما محدودیت های ولتاژ درست باید مشاهده شود. انتخاب یک محدودۀ ولتاژ پایین، باتری را مخفی می کند، اما این عملکرد ضعیف را ایجاد می کند و باعث ایجاد سولفات روی صفحه منفی می شود. محدودیت ولتاژ بالا عملکرد را بهبود می بخشد، اما خوردگی شبکه را بر روی صفحه مثبت تشکیل می دهد. در صورتیکه در زمان خدمت، سولفات را معکوس کنید، خوردگی دائمی است
اسید سرب به سرعت شارژ نمی کند و با اکثر انواع، شارژ کامل 14-16 ساعت طول می کشد. باتری باید همیشه در حالت شارژ کامل ذخیره شود. شارژ پایین باعث سولفات شدن می شود، وضعیتی که عملکرد باتری را خراب می کند. افزودن کربن بر روی الکترود منفی باعث کاهش این مشکل می شود، اما انرژی خاصی را کاهش می دهد.
اسید سرب دارای طول عمر متوسط است .