zeekr golden battery 1536x857 1 845x321 - باتری طلایی Zeekr:شارژ سریع و برد طولانی

باتری طلایی Zeekr: شارژ سریع و برد طولانی

به گزارش آرا نیرو Zeekr، یک شرکت خودروسازی برقی زیرمجموعه Geely Auto، فناوری باتری شارژ سریع خود را که بر اساس شیمی لیتیوم آهن فسفات (LFP) توسعه یافته است، در جدیدترین خودروهای خود ادغام کرده است.

 

Zeekr در ماه دسامبر، باتری موسوم به “باتری طلایی” خود را معرفی کرد و قابلیت‌های شارژ سریع را که از طریق طراحی داخلی پریزماتیک امکان‌پذیر شده بود، تبلیغ کرد.

 

طبق گفته این شرکت، بسته باتری 75 کیلووات ساعتی از “شارژ فوق سریع 5.5C” پشتیبانی می‌کند که به خودروها اجازه می‌دهد تنها در 10.5 دقیقه با استفاده از شارژ 800 ولت در ایستگاه‌های اختصاصی Zeekr، از 10% به 80% شارژ شوند.

 

Zeekr ادعا می‌کند که سدان جدید، با سیستم مدیریت باتری اصلاح شده برای امکان شارژ سریع‌تر، برد 682 کیلومتری را بر اساس استانداردهای چینی ارائه می‌دهد. شارژ 10.5 دقیقه‌ای 482 کیلومتر و شارژ 5 دقیقه‌ای 265 کیلومتر را فراهم می‌کند.

 

اگر این ادعاها صحیح باشند، فناوری باتری Zeekr سریع‌ترین سرعت شارژ را در سطح جهانی برای باتری‌های لیتیوم سه تایی تولید انبوه ارائه خواهد کرد و از شیمی گران‌تر نیکل-کبالت-منگنز پیشی خواهد گرفت.

 

در ماه دسامبر، Zeekr گفت: “باتری‌های LFP به طور سنتی توسط صنعت به عنوان دارای چگالی انرژی پایین‌تر در مقایسه با باتری‌های نیکل-منگنز-کبالت (NMC) در سطح سلولی در نظر گرفته می‌شوند. برای مقابله با این موضوع، مهندسان ZEEKR با دقت بسته باتری را برای LFP جدید طراحی کردند تا چگالی انرژی بالا را در سطح بسته باتری به دست آورند. به لطف استفاده از مواد جدید و طراحی ساختاری ساده، استفاده از حجم باتری جدید به 83.7% می‌رسد که بالاتر از بسیاری از همتایان جهانی است.”

 

رقابت شارژ سریع

رقابت برای ارائه باتری‌های شارژ سریع EV عمدتاً در چین انجام می‌شود. پیش از این، Li Auto Mega، یک ون از یک استارتاپ EV چینی، گزارش شده بود که از 10% به 80% در 10 دقیقه و 36 ثانیه شارژ می‌شود – کمی کندتر از ادعای Zeekr – با استفاده از یک باتری CATL Qilin با شارژ فوق سریع 5C.

در ماه مه، Gotion High-Tech، سازنده باتری چینی که توسط فولکس واگن حمایت می‌شود، گفت که باتری G-Current 75 کیلووات ساعتی آن در تنها 9.8 دقیقه تا 80% شارژ می‌شود و برد 480 کیلومتری را ارائه می‌دهد که سیستم‌های شیمی LFP، LMFP و NCM را پوشش می‌دهد.

نگرانی‌های صنعت در مورد شارژ سریع عمدتاً مربوط به اثرات گرما است که می‌تواند باعث تسریع تخریب اجزای داخلی باتری، هم اجزا و هم شیمی، کاهش ظرفیت ذخیره و طول عمر شود.

آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر (NREL) در ایالات متحده و سایرین تحقیقاتی را در مورد بهبود انتقال لیتیوم از طریق فرمولاسیون‌های الکترولیت بهبود یافته و بررسی راه‌های استفاده مفید از گرمای اضافی منتشر کرده‌اند.

نویسنده: دپارتمان خبری آرا نیرو
منبع: www.pv-magazine.com

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *