ایران و صادرات انرژی تجدیدپذیر به کشور های همسایه

ایران و صادرات انرژی تجدیدپذیر به کشور های همسایه - ایران و صادرات انرژی تجدیدپذیر به کشور های همسایه‎

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش عوارض برق از هشت به ۱۰ درصد، میزان سرمایه تولید کننده های انرژی تجدیدپذیر از محل عوارض برق به ۱۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

امروز در یازدهمین نمایشگاه بین ‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اثرات افزایش عوارض برق و تاثیر آن در توسعه انرژی تجدیدپذیرها اظهار نظر شده است. عوارضی که هر ماه در قبوض برق از مشترکان دریافت می‌شود، برای دو منظور پیش ‌بینی شده و براساس قانون انرژی طبیعت پاک می‌بایست این منابع برای توسعه برق روستایی و برق تجدیدپذیر هزینه و تامین شود. سهم توسعه روستایی باید به شرکت توزیع و منابع مربوط به تجدیدپذیرها به شرکت ساتبا پرداخت شود.


وی با اشاره به وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران گفت: نرخ رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر افزایش یافته و پیشرفت چشم گیری داشته است، چرا که در ایران استعداد بالایی در حوزه منابع خورشیدی، بادی و سایر منابع تولیدی انرژی وجود دارد. علاوه بر این با توجه به این‌که انرژی‌ های تجدیدپذیر در کشور ما بسیار ارزان تمام می‌شود، رقابت بالایی برای سرمایه‌ گذاری در این عرصه و تولید کنندگان انرژی ها تجدیدپذیر وجو دارد.

>> خلاصه آماری از وضعیت انرژی تجدید پذیر در کشور ایران

سازمان تولید انرژی‌ های تجدیدپذیر و بهره‌ وری انرژی برق با بیان این‌ که هر کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر در ایران با کمتر از ۳۰۰ تومان تولید می‌شود، ابراز کرد: این مبلغ بسیار جذاب و رقابتی است و از آنجایی که در تولید این انرژی، آب و سوخت مصرف نمی‌شود، پتانسیل بسیار بالایی نیز برای صادرات این انرژی‌ به کشورهای همسایه و دوردست وجود دارد.

با اشاره به فراهم شدن بسترهای قانونی صادرات انرژی تجدیدپذیر در ایران به کشور های همسایه پیش‌بینی می‌شود که از سال آینده بتوانیم همان طور که برق فسیلی را صادر می‌کنیم، برق تجدیدپذیر را در سبد صادراتی کشور داشته و جزوه تامین سرمایه های کشور داشته باشیم.

با اشاره به اقدامات صورت گرفته از طریق شرکت ساتبا برای رفع مشکلات بخش خصوصی حاضر در این صنعت، طی دو سال گذشته بیشتر از ۱۱ خط تولید تجهیزات انرژی تجدیدپذیرها اعم از توربین‌های بادی، توربین های آبی و صفحات خورشیدی و تمام تجهیزاتی که برای نیروگاه‌ها لازم است ایجاد شده و به نظر می‌رسد که تامین مواد اولیه و قطعات در کشور ما به سادگی از محل منابع داخلی امکان‌پذیر می باشد.

Rate this post