source:https://cnevpost.com

اولین ایستگاه ذخیره انرژی باتری سدیم در مقیاس بزرگ چین به بهره برداری رسید

 

چین اولین نیروگاه ذخیره سازی انرژی با باتری سدیم در مقیاس بزرگ را راه اندازی کرده است. این نیروگاه ۱۰ مگاوات ساعت ظرفیت دارد و در استان گوانگشی در جنوب غربی چین واقع شده است. این پروژه اولین نیروگاه ذخیره سازی انرژی در چین است که از باتری های سدیمی در چنین ابعادی استفاده می کند.

بهره برداری از این نیروگاه نقطه عطفی برای استفاده گسترده از باتری های سدیمی کم هزینه در ذخیره سازی انرژی های تجدیدپذیر به شمار می رود.
نیروگاه ذخیره سازی انرژی که توسط شعبه گوانگشی شرکت برق جنوب چین ساخته شده، فاز اول یک پروژه ۱۰۰ مگاوات ساعتی است.

طبق بیانیه‌ای که در ۱۱ می از سوی بخش ذخیره سازی انرژی شرکت برق جنوب چین منتشر شد، پس از تکمیل کل پروژه، این نیروگاه قادر خواهد بود سالانه ۷۳ میلیون کیلووات ساعت برق پاک تأمین کند، نیازهای برق ۳۵۰۰۰ مشترک خانگی را برآورده سازد و انتشار گاز دی اکسید کربن را تا ۵۰ هزار تن کاهش دهد.

این بیانیه همچنین اشاره می کند که تا پایان سه ماهه اول سال، ظرفیت کل نصب شده پروژه های جدید ذخیره سازی انرژی چین به ۳۵.۳ میلیون کیلووات ساعت رسیده است که از این میان، بیش از ۹۵ درصد آن مربوط به ذخیره سازی الکتروشیمیایی، از جمله باتری های لیتیوم یونی، می باشد.

بیانیه مذکور همچنین به کمبود منابع مواد اولیه باتری های لیتیوم یونی اشاره می کند که مانعی برای توسعه پایدار و سریع صنعت ذخیره سازی انرژی جدید چین به شمار می‌رود.

باتری های سدیمی و لیتیوم یونی از لحاظ مکانیزم الکتروشیمیایی شباهت دارند. هر دو نوع باتری از طریق جداسازی و جایگذاری برگشت پذیر کاتیون ها بین الکترودهای مثبت و منفی، به ذخیره و رهاسازی انرژی دست می‌یابند.

آند هر دو نوع باتری از کربن ساخته شده است، با این تفاوت که ماده کاتد باتری های لیتیوم یونی حاوی یون های لیتیوم و ماده کاتد باتری های سدیمی حاوی یون های سدیم است.

در هنگام شارژ، یون های سدیم از الکترود مثبت باتری خارج شده و از طریق الکترولیت و جداکننده وارد الکترود منفی می شوند و بدین ترتیب انرژی در باتری ذخیره می گردد.
در فرایند دشارژ، این یون ها دوباره از الکترود منفی خارج شده و از طریق الکترولیت به الکترود مثبت باز می گردند و انرژی ذخیره شده در باتری را به شبکه برق منتقل می کنند.

شرکت ذخیره سازی انرژی شرکت برق جنوب چین اعلام کرد که باتری های سدیمی در مقایسه با باتری های لیتیوم یونی از مزایای قابل توجهی برخوردار هستند، زیرا ذخایر مواد اولیه آن‌ها فراوان، استخراجشان آسان، قیمتشان پایین، عملکردشان در دماهای پایین بهتر و برای ذخیره سازی انرژی در مقیاس بزرگ مناسب‌تر هستند.

طبق گفته چن من، کارشناس فنی شرکت برق جنوب چین، با ورود باتری های سدیمی به عرصه کاربردهای وسیع، هزینه آن ها می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد و قیمت هر کیلووات ساعت برق به ۰.۲ یوان چین (معادل ۰.۰۲۷۶ دلار آمریکا) برسد. این فناوری جهتی مهم برای ترویج کاربرد سیستم های ذخیره سازی انرژی جدید به شمار می رود.

بیانیه همچنین اشاره می کند که این نیروگاه ذخیره سازی انرژی ۱۰ مگاوات ساعتی از سلول های باتری سدیمی ۲۱۰ آمپر ساعت استفاده می کند که قابلیت شارژ تا ۹۰ درصد در مدت ۱۲ دقیقه را دارا هستند.

بر اساس این بیانیه، تیم تحقیق و توسعه پروژه، یک سیستم مدیریت حرارتی ایجاد کرده است که اختلاف دما بین بیش از ۲۲۰۰۰ سلول باتری سدیمی را در محدوده ۳ درجه سانتیگراد نگه می دارد و زمان انتشار فرار حرارتی (thermal runaway) از سلول ها را از ۳۰ دقیقه به ۲ ساعت افزایش می دهد.

منبع:cnevpost/2024/05/13/china

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *