photo 2024 01 29 10 37 50 845x321 - موجودی بیش از حد پنل های خورشیدی قیمت ها را در سال گذشته به نصف کاهش داد - البته نه در ایالات متحده

موجودی بیش از حد پنل های خورشیدی قیمت ها را در سال گذشته به نصف کاهش داد – البته نه در ایالات متحده

 

قیمت جهانی پنل های خورشیدی تا 50 درصد سقوط کرده است زیرا چین بازار را با ماژول های فتوولتائیک پر کرده است.

اما با توجه به موانعی که بر سر راه تجارت این کشور با چین وجود داشت، قیمت‌های آمریکا کاهش بسیار کمتری را تجربه کردند.

در عوض، جهش تقاضای داخلی به کاهش قیمت ها کمک کرده است، اگرچه ممکن است این وضعیت در سال 2024 تغییر کند.

 

به گزارش آرا نیرو انباشت انبوه پنل های خورشیدی در سال گذشته میانگین قیمت این ماژول ها را به نصف کاهش داده است، زیرا تولید فوران در چین باعث افزایش عرضه شده است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، این کشور در مسیری قرار دارد که تا سال 2028 به میزان 85 درصد از تولید ماژول‌های خورشیدی در جهان را به خود اختصاص دهد. خروجی آن به قدری قوی بوده است که اخیراً منجر به تعطیلی یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید پنل خورشیدی اروپا شده است.

 

دیوید فلدمن از آزمایشگاه ملی انرژی های تجدیدپذیر به Business Insider گفت: «قیمت ها در اروپا به دلیل عرضه بیش از حد و ذخیره سازی به طور قابل توجهی کاهش یافته است. در ایالات متحده، داستان متفاوت است.

در عوض، بازار خورشیدی ایالات متحده تا حد زیادی در برابر این سیل عرضه، ایزوله مانده و کمتر از 0.1 درصد از ماژول مصرفی از چین وارد می شود. وود مکنزی در ماه دسامبر گزارش داد که بین سه ماهه اول و سوم سال گذشته، قیمت ماژول های ایالات متحده تنها 10٪ – 15٪ کاهش یافته است.

این در حالی است که قوانین ایالات متحده به طور موثر تجارت پنل های خورشیدی با چین را ممنوع می‌کند. محدودیت‌ها شامل تعرفه‌ها و همچنین قانون پیشگیری از کار اجباری اویغورهای ایالات متحده (UFLPA) می‌شود، قانون 2022 که واردات از منطقه سین کیانگ چین را ممنوع می‌کند.

 

فلدمن گفت، با این حال، این مقدار کاهش ارزش داخلی در نتیجه اثرات ناشی از تولید چین بوده است. برخی از شرکت‌های چینی در سایر بخش‌های آسیای جنوب شرقی تولید خود را راه‌اندازی کرده‌اند و به آنها امکان دسترسی به بازارهای آمریکا را می‌دهد.

 

اما در بیشتر موارد، کاهش قیمت و ذخیره سازی ایالات متحده ناشی از تغییرات داخلی است.

 

در واقع مقداری مازاد عرضه وجود داشت، زیرا تصویب UFLPA و سایر موانع تجاری با چین نگرانی‌هایی را برای کاهش عرضه ایجاد کرد.

 

فلدمن گفت: «فقط نگرانی هایی در مورد دریافت پنل توسط نصاب ها وجود داشت. بنابراین توسعه‌دهندگان و نصب‌کنندگان در تلاش بودند تا یک زنجیره تامین مناسب به دست آورند.

 

در همین حال، به‌دلیل قانون کاهش تورم و افزایش کارایی و ارزانی این فناوری، تقاضای نصب پنل به طور کلی افزایش یافته است.

 

فلدمن گفت، اما سرعت پروژه های جدید به طور قابل توجهی کند شده است. در سطح ملی، تقاضا برای انرژی خورشیدی به دلیل نرخ بهره بالاتر کاهش یافته است و تامین مالی بدهی بسیار گران‌تر شده است.

 

وود مکنزی تخمین می‌زند که از آنجایی که پروژه‌ها در کالیفرنیا و همچنین شمال شرق به پایان می‌رسند، تأسیسات خورشیدی مسکونی ممکن است امسال 12 درصد کاهش یابد.

اما شرکت تحقیقاتی انتظار دارد که این یک افت منحصر به فرد باشد و بازار بین سال‌های 2025 تا 2028 با نرخ سالانه 10 درصد بهبود یابد.

فلدمن گفت: “[تحلیلگران] انتظار افزایش قابل توجهی دارند، اما گفته می شود، احتمالاً تولید بیش از این رشد کرده است. بنابراین ممکن است چند سال طول بکشد تا تقاضا به میزان تولیدی که اتفاق افتاده است برسد.”

نویسنده: Filip De Mott

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *